wtorek, 6 października 2015

ZAKOPANE, województwo małopolskie

Zakopanego nikomu nie trzeba przedstawiać. Zimowa stolica gór i miejsce znane nie tylko wśród polskich turystów. Zakopane jest największym ośrodkiem miejskim w bezpośrednim otoczeniu Tatr, dużym centrum sportów zimowych. W granicach administracyjnych miasta znajduje się także znaczna część Tatrzańskiego Parku Narodowego.
Miasto ma duży wkład w polską kulturę. Bywało tu wiele znamienitości polskich jak Henryk Sienkiewicz, Władysław Orkan, Karol Szymanowski czy Stanisław Witkiewicz. Ten ostatni stworzył  tzw. "styl zakopiański" głównie w architekturze Podhala i przyjął się w budownictwie pensjonatów.  Styl ten także był obecny w ubiorze, wyrobach gospodarstwa domowego i mebli.
Obecnie dla stylu zakopiańskiego przyjmuje się ramy czasowe: lata 1891–1914, a jego zasięg terytorialny ogranicza się do Podhala.



 Kartka od Delillah w ramach tagu podróżnego
www.postcrossing-forum.pl

4 komentarze:

Pasażerka pisze...

mam w planach wypad do Zakopanego więc kartki stamtąd tym razem nie wywołują we mnie zazdrości i smutku a tylko motywują do tego, żeby się bardziej przyłożyć do tego, aby wszystko się powiodło.

znaczki ładne, też dostałam taki zestaw rybek :)

Kinga On Tour pisze...

Dawno nie byłam w Zakopanem, ale chętnie przejechałabym się tam zimą, gdy jest śnieg i góry wyglądają tak majestatycznie. Nie widziałam nigdy zimowego wydania gór, więc chyba mnie to w końcu powinno zmotywować ;)
Z Zakopca mam chyba tylko jedną kartkę...

Unknown pisze...

A ja dopiero co wróciłam z Zakopanego a już planuję kolejny wyjazd. Uzależniłam się od gór :)

Filolog pisze...

Byłem, widziałem i polecam Tatry i Zakopane. Na Krupówkach jest większy tłok niż w Warszawie. Łatwo się tam zgubić :)